Změny v úpravě správy silnic první třídy

Sněmovna Parlamentu ČR schválila návrh novely zákona o pozemních komunikacích. Stát zřejmě bude moci pověřit kraje jen některými činnostmi souvisejícími s údržbou a opravami silnic první třídy, které se nacházejí na jejich území. Podle aktuálního znění normy může stát prostřednictvím svých ředitelství silnic a dálnic převést na kraje pouze celkovou správu těchto silnic, což je pro některé kraje limitující.

silnice_1.jpg
  • Lepší cestování čeká na řidiče na silnicích první třídy patřících státu.
  • Kraje by se totiž mohly nově podílet na jejich údržbě.
  • Šlo by zejména o běžné opravy a zimní údržbu, aniž by se na regiony přenášela odpovědnost za úplnou správu silnic prvních tříd. 
  • Novelu zákona o pozemních komunikacích ještě musí schválit Senát PČR a podepsat prezident České republiky

Sněmovna Parlamentu ČR schválila návrh novely zákona o pozemních komunikacích. Stát zřejmě bude moci pověřit kraje jen některými činnostmi souvisejícími s údržbou a opravami silnic první třídy, které se nacházejí na jejich území. Podle aktuálního znění normy může stát prostřednictvím svých ředitelství silnic a dálnic převést na kraje pouze celkovou správu těchto silnic, což je pro některé kraje limitující. „Stát si tak otevírá možnost využívat krajských technických kapacit, například jen pro běžné opravy a zimní údržbu, aniž by se na regiony přenášela odpovědnost za úplnou správu silnic prvních tříd. Výhodou z pohledu kraje i řidičů je především zajištění standardu zimní údržby v reálných časech,“ uvedl hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek. 

Novela zákona, kterou ještě musí schválit Senát PČR a podepsat prezident České republiky, umožní, aby se kraje mohly na svém území podílet na údržbě silnic I. třídy patřících státu. Stát tak bude moci využít vybudovanou infrastrukturu a technické kapacity pro údržbu silnic, kterými disponují krajské správy a údržby silnic. Současný zákon o pozemních komunikacích v podstatě neumožňoval krajům zapojit se do péče o silnice I. třídy. Stát totiž mohl na kraje převést pouze jejich kompletní správu. To ale pro kraje znamenalo neúměrnou finanční zátěž, a proto se logicky bránily podepisovat příslušné smlouvy.

Krajská správa a údržba silnic Vysočiny v současné době kromě správy krajských silnic II. a III. třídy zajišťuje zimní a běžnou letní údržbu 441 kilometrů státních silnic I. třídy.

 

Blogy